Ahogy közeledik a decemberi koppenhágai "klímacsúcs", ahol a 2012-ben lejáró Kiotói Egyezmény helyébe lépő új, világszintű megállapodásról kellene dönteni, az éghajlatváltozás elleni küzdelemben vezető szerepet játszó Európai Unió is egyre jobban hallatja hangját a kérdésben. A nemrégiben megrendezett G8-as csúcstalálkozón a soros elnök, a svéd miniszterelnök és az Európai Bizottság elnöke győzködte a többi országot, hogy a széndioxid-kibocsátás csökkentése jó dolog, mostantól decemberig pedig a világ legnagyobb zenecsatornájának segítségével próbálják a fiatalabb korosztályt rávenni ugyanerre.
Az EU kiemelt célkitűzése a környezet védelme és a globális felmelegedés elleni küzdelem. Ennek részeként különféle intézkedésekkel próbálják visszafogni az üvegházhatású gázok kibocsátását, melyek közül talán a "háromszor húszas" célkitűzésről lehetett a legtöbbet hallani. Persze az EU önmagában kevés a globális eredmények eléréséhez. Szükség van egyrészt arra, hogy az EU-n kívüli országok is hasonló lépésekre szánják el magukat.
Másrészt viszont a lakosság bevonása is nélkülözhetetlen, hiszen hogy nézne már ki, ha Angela Merkelnek kellene rohangálnia mindenkihez, hogy kihúzogassa a bedugva hagyott mobiltöltőket, vagy a készenléti állapotban hagyott tévéket :) Már korábban is voltak kampányok: lehetett fogadalmakat tenni, az EUvonal és az Európai Bizottság közös akciójában zöld jelmezes figurák győzködték az embereket, 2009. március 28-án elsötétült a főváros, és most az MTV-vel karöltve kifejezetten a fiatalokat szeretnék kizöldíteni. Persze az örök a-zeu-egy-gittegylet hívők most bizonyára azt gondolják, hogy egy újabb semmitmondó kezdeményezésről van szó, de szerintem az ilyen kampányokra igenis szükség van: ha ezerszer elmondják, hogy az energiatakarékos izzókkal vagy a szelektív hulladékgyűjtéssel mennyi energiát (és pénzt...) lehet megtakarítani, akkor előbb utóbb csak eljut a célközönséghez.
A júliustól decemberig tartó, magyarra lefordíthatatlan című „Play to Stop - Europe for Climate” kampánnyal arra szeretnék ösztönözni a fiatalokat, hogy vegyék ki a részüket az éghajlat megóvásáért folytatott küzdelemből. Ennek részeként több koncertet is tartanak Stockholmban, Koppenhágában és Budapesten (!), melyeket az MTV közvetít. A koncertek mellett a zenecsatorna a kampány ideje alatt több műsorában is foglalkozik a témával, az érdeklődők pedig a Play to Stop honlapján véleményt cserélhetnek, megoszthatják egymással a környezetvédelemmel kapcsolatos gondolataikat, és stockholmi utazást nyerhetnek Moby decemberi koncertjére.
Az Európai Bizottság nagyon szeretné meggyőzni a fiatalokat (ami nem csak annyiban merül ki, hogy a kiadott sajtóközleményükben a "fiatal" szó tizennégyszer fordul elő), bár ez nem is meglepő: egy friss felmérés szerint "miközben a fiatalok az éghajlatváltozást a szegénység után a második legjelentősebb globális problémának tartják, a 15 és 24 év közötti fiatalok mindössze 51%-a tett valaha is bármit az éghajlatváltozás ellen: az összes korcsoport közül ez az arány körükben a legalacsonyabb". Egy, a környezetvédelem iránt fogékony célcsoportot kellene tehát rávezetni a helyes útra. Arról nem is beszélve, hogy a globális felmelegedés nem az EU-t irányító idős és/vagy őszhajú úriembereket fogja legsúlyosabban érinteni, hanem pont a Play to Stoppal megcélzott fiatalokat.
Mivel a webkettő menő dolog, még Facebookon, Twitteren és Myspace-en is lehet csatlakozni. Csak tudnám, hogy a program Myspace-profilján miért van a családi állapot "Swingerre" állítva? :)
A kampány folytatásaként pedig a következő brüsszeli csúcstalálkozón az állam- és kormányfők együtt elénekelhetnék a We are the world című dalt. Az MTV bizonyára ennek is szívesen helyt adna :)