A blogról

Néha komoly, máskor könnyedebb témájú írások az Európai Unió jelenéről és jövőjéről.

E-mail: euvonalas[kukac]gmail[pont]com

EUvonal

Nincs megjeleníthető elem

Európai Parlament

EU-elnökség: hazai pályán

Dátum: 2010.07.05. 08:03 | Szerző: EUblog
Visszajelzések: 2 komment
Megosztás: Twitter | Facebook | iWiW
Címkék: politika spanyolország belgium lisszaboni szerződés eu elnökség herman van rompuy catherine ashton eu tanács

Hivatalosan július 1-jén, a valóságban azonban inkább a hétvégi brüsszeli táncos-koncertes-tűzijátékos rendezvénnyel új elnökség kezdődött: Belgium tizenkettedik alkalommal vette át az Európai Unió Tanácsának irányítását. Ez jó alkalom arra, hogy értékeljük a távozó spanyol elnökség munkáját, valamint, hogy számba vegyünk, mit várhatunk Belgiumtól a következő hat hónapban.

EUblog: I ♥ EU

 
Adiós, España!
 
Ha egy szóval kellene jellemezni a spanyol elnökséget, akkor a láthatatlan lenne a legmegfelelőbb szó rá. Ez volt az első elnökség, amely a Lisszaboni Szerződés szabályai szerint működött, így állandó elnökkel az Európai Tanács és a Külügyek Tanácsa élén. Az új struktúrában tehát lényegesen kevesebb szerep jut a félévente változó soros elnöknek: a nagy politikai jelentőségű, legvitatottabb döntéseket hozó állam- és kormányfői csúcstalálkozók helyett pusztán a mindennapi működéshez szükséges, miniszteri illetve alacsonyabb szintű irányítás maradt meg nekik - illetve a külpolitika terén ez sem.
 
Az új rendszer kiforratlanságát jelzi, hogy voltak még súrlódások a soros elnök és az új vezetők között. Az első hetekben például Barack Obama várt - de aztán elmaradt - látogatása kapcsán vita tárgya volt, hogy Zapatero vagy Rompuy fogjon-e előbb kezet a magas rangú vendéggel, illetve, hogy ki hová üljön. Aztán idővel Zapatero magától visszahúzódott, a csúcstalálkozókat teljes egészében átengedve a Rompuynek. A rossz nyelvek szerint viszont csak az országa gazdaságának aggasztó állapota miatt próbálta meghúzni magát.
 
A külügyek terén viszont nehezebben hagyta Ashton főképviselőt érvényesülni Moratinos külügyminiszter, és nyilatkozataival (például a Kína elleni fegyverembargó feloldásáról vagy a Kubával való viszony "rendezéséről") többször hozta nehéz helyzetbe a Lisszaboni Szerződés által a közös külpolitika irányítására kijelölt főképviselőt.
 
A konkrét eredményeket nézve az elmúlt fél év legnagyobb eredménye a 750 millárd eurós görög segélycsomag stabilizációs mechanizmus egészen váratlan elfogadása volt, ezt azonban nem a spanyolok eredményének tartom. Az új rendszerben tehát a soros elnök országnak annyi maradt, hogy a különféle szakpolitikai kérdésekben kompromisszumra bírja a tagállamokat, elhárítva az akadályokat egy-egy jogszabály-tervezet tanácsbeli elfogadása elől. Ebben a spanyolok egész ügyesek voltak: megállapodás született olyan érzékeny területeket érintő és/vagy régóta húzódó ügyekben, mint az uniós pénzügyi felügyeleti rendszer, az egészségügyi ellátások más tagállamban való igénybevétele vagy az illegális fakitermelés elleni fellépés (bizony!). Emellett sokszor nemcsak a tagállamok között kellett egyensúlyozniuk, de az egyre növekvő hatáskörrel és önbizalommal rendelkező Európai Parlamenttel is kompromisszumra kellett jutniuk, például az amerikai hatóságokkal való pénzügyi tranzakciós adatok cseréjéről szóló SWIFT-egyezmény vagy az Európai Külügyi Szolgálat esetében.
 
Összességében a spanyol elnökség teljesítette azokat a feladatokat, amelyeket egy soros elnök országtól el lehetett várni. Maradandót nem alkottak, de ennek oka inkább a megváltozott szabályokban keresendő, amely a látványosabb, állam- és kormányfői szintű Európai Tanács irányítását kivette a hathavonkénti rotációs rendszerből.
 
Welkom, België! / Bienvenue, Belgique! / Willkommen, Belgien!
 
Valamennyi tagállam miniszterei közül a belga tárcavezetők érezhetik magukat a legotthonosabban országuk soros elnöksége alatt, hiszen hajnali repülőjáratok helyett elég csak néhány utcával odébb utazniuk egy-egy miniszteri találkozóra. Azt hiszem, ezt nevezik hazai pályának :) Hogy ne legyen olyan egyszerű a helyzetük, Belgiumban "kormányválság" van, hiszen a júniusi választások óta még nem sikerült új kormányt alakítani, és ez leghamarabb csak szeptember-októberre várható.
 
A közelmúltban volt már hasonlóra példa: 2009-ben a cseheknél éppen az elnökségük kellős közepén veszítette el parlamenti többségét a kormány, így némi bizonytalanság után átmenetinek szánt szakertői kormány került az ország, és így az EU élére. Habár sokan tartottak attól, hogyan fog ez hatni a cseh uniós elnökségre, végül sikerült mindenféle katasztrófa nélkül átvészelniük a hátralévő hónapokat.
 
Hasonló veszély most egyáltalán nem fenyeget: a mindennapi irányítást a különféle tanácsi munkacsoportokban felkészült tisztviselők végezik (legalábbis remélhetőleg, és ha mégsem lennének felkészültek, az nem a kormányváltás számlájára kellene írni), a politikai vezetés pedig már Rompuy és Ashton feladata. A Lisszaboni Szerződés által megteremtett új rendszer tehát láthatóan stabilabb és kiszámíthatóbb vezetést biztosít az unió számára. Yves Leterme kormánya emellett részletesen kidolgozott, és minden jelentős politikai tényező (régiók, közösségek) által jóváhagyott programmal rendelkezik az EU-elnökségre, a tárcavezetőknek pedig "konstruktív, személyes kapcsolatrendszert" sikerült kialakítani európai kollégáikkal az elmúlt hónapokban. Talán még szerencsésebb is lenne, ha az elnökség végéig nem alakulna meg az új kormány.
 
Ha már a belga régióknál, közösségeknél, kormány(ok)nál tartunk, érdekesnek ígérkezik a közöttük lévő munkamegosztás is: míg a nagyobb jelentőségű ügyek tárgyalása esetén a szövetségi kormány illetékes szakminisztere fog elnökölni a Tanácsban, egyes ügyekben (pl. halászat, környezetvédelem, kutatás) a regionális kormányok egy-egy tagja fogja vezetni az üléseket. Így például a környezetvédelmi tanácsban a mindennapi ügyeket a flamand környezetvédelmi miniszterrel, a nagyobb jelentőségű éghajlatváltozási kérdéseket a szövetségi környezetvédelmi minisztérium vezetőjével fogják megtárgyalni.
 
Kedvező előjelnek tartom azt is, hogy a belgák többször jelezték: szerény elnökséget terveznek, a háttérben fognak maradni és onnan kívánják támogatni Rompuy (és Ashton) munkáját. A Lisszaboni Szerződés életbe lépése előtt kérdéses volt, hogy milyen lesz a munkamegosztás a soros elnökség és a két és fél évre megválasztott új vezetők között. Többen aggódtak amiatt, hogy a soros elnök országok meg tudják-e állni, hogy háttérben maradjanak. Különösen fontosnak tartom, hogy az új rendszerben az első két soros elnökség jól vizsgázzon és félretegyék szereplési vágyukat, és remélhetőleg Magyarország, valamint az utánunk következők is ezt a gyakorlatot fogják folytatni. Így mire újra a Franciaországra kerül a sor, a hiperaktívnak tartott Sarkozy is kénytelen lesz átengedni a terepet az Európai Tanács elnökének. (Persze könnyű a belgáknak Rompuy kedvéért önmérsékletet tanúsítaniuk, hiszen tulajdonképpen egy volt belga miniszterelnöknek engedik át a terepet...) 
 
Az elnökségi program és az előzetes várakozások alapján a belga elnökségnek is sokat kell foglalkoznia majd a gazdasági válsággal, útjára kell indítani az Európai Külügyi Szolgálatot és meg kell kezdeni az EU 2020 Stratégia valamint a Stockholmi Program végrehajtását. Folytatni fogják Horvátország és Izland EU-csatlakozásának előkészítését, és emellett számos konkrét jogszabályt is el szeretnének fogadtatni, így például az európai szabadalomról vagy a polgári kezdeményezésről szóló rendeleteket. Egyre többet lehet hallani a közös uniós gazdaságirányítás szükségességéről, így vélhetően találkozni fogunk ezzel a témával a belga elnökség napirendjén is.
 
Remélem, a nyugtalan belgiumi belpolitikai helyzet nem fog érződni az unió működésében, és sikeres fél év elé nézünk. Csak aztán nehogy túl magasra tegyék a mércét a stafétát jövő januárban átvevő magyar elnökség számára :)
 
Egyébként már csak 180 napunk van hátra addig.
EUblog: I ♥ EU

A bejegyzés trackback címe:

https://errolugatok.blog.hu/api/trackback/id/tr12129387

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

cirrocumulus 2010.07.05. 11:21:57

Egy kicsit félek azért a magyar elnökségtől: már csak 180 nap, és még nem igazán látni, hogy hogyan is fog lebonyolódni ez a dolog... Kik vezetik, milyen szerepkörrel, hogyan, hányan... Kormány nélkül levezényelni egy (fél) elnökséget - ez csak a belgáknak mehet (ha menni fog), de egy elnökség előtti kormányváltás sem az igazi a felkészülés szempontjából... Lassan azért már felállnak a minisztériumok, talán lassan elrendeződnek a szálak, és látni lehet, hogy ki kivel van (sok kinevezés még meg sem történt, aláírási jog nélkül állnak minisztériumi osztályok...) remélem, hogy ez az "interregnum" hamarosan véget ér, és nem befolyásolja érdemben majd a magyar elnökség levezénylését....

Hajrá belgák, addig is.

Kibogozom a lakóhelyi biztonsághoz vezető utat · http://kibogozom.blogter.hu/373733/alom-vagy_jovokep_a_kozossegi_rendeszet 2010.07.05. 12:20:44

Nekem számos aggodalmam van:

Stocholmihoz: Blogomon is foglalkoztam vele, mindössze egy ember reagált, ebből leszűröm, a lakosság vajmi keveset tud a dolgokról, s ez tragédia:
kibogozom.blogter.hu/419068/a_stocholmi_programrol

A blogcímem önmagáért beszél. Blogomon több helyen is az aktuális dolgokról, lehetséges, és szükgéses teendőkről kommentezek. Az EU SZBJ -hez tartozó Magyar Nemzeti Stratégia kormányhatározati szinten van, jócskán korrekcióra szorul, túl azon, hogy meglátásom szerint, éppen a benne lévő anyagok korrekciós szükséglete miatt, a kormányhatározati szintről OGY szintre szükséges emelni. A Hágai programot felváltó Stocholmi programmal aktualizálni lenne szükség az EU SZBJ -hez készült, kormányhatározati szinten lévő Nemzeti Stratégiát, a benne lévő, ám elkészülte után asztalfiókban landolt rendészeti stratégiát, és mindazt, ami e körül hibásan történt. Ha ezek nem lesznek helyrehozva, akkor e téren is nézünk majd ki a fejünkből, és ez nagy szégyen lesz!

A jelenlegi kormányváltás és csúcsminisztériumokban folyó átrendeződések mellett ki figyel erre?!

Talán nem véletlen, hogy amiként Ausztriában, így a mi országunkban is célszerű lenne egy OGY bizottság ideigleges alakítása a Stocholmi programhoz, és sürgősséggel nekiállni az elakadt folyamatok korrekciójának, kiegészítésének aktualizálásának, és a MEH nemzeti stratégiai módszertani útmutató szerinti korrekciójának! Az azért mégsem járja, hogy egy nemzeti rendészeti stratégiát a rendőrség mellett tevékenykedő MRTTITanács készítsen, és szűken a rendőrségre vetítve, hiszen egy nemzeti rendészeti stratégia sokkal több kell, hogy legyen!

S mind ebben hol van az önkormányzatok érintettsége és teendője? A Hágai program is megfogalmazta az EU RB ajánlásai alapján az önkormányzatok teendőit, ám ez a mai napig nem látszik, nem ismert. Lehet, hogy az önkormányzatok nem is vettek részt a korábbi Hágai programban? Pedig az EU RB 2007-2013 időszakra vonatkozóan elfogadott állásfoglalása taxatívan sorolja a nemzeti önkormányzatok számára is az ajánlásokat, de azt is, hogy évente készüljenek értékelő-jelentések a benne foglaltak végrehajtásáról. Vajon Magyarországon hol, kik foglalkoznak ezzel? Amerre eddig érdeklődtem, még választ sem kaptam - egy stratégiai szakértő szerint országunkban ez a vonal teljesen hiányzik...Igaz lenne?

Ha a Hágai programban az ajánlások mentén nem vettek részt az önkormányzatok, akkor miként vesznek rész a Stocholmi programban? Már csak azért is, mert ahogy a Hágai pr.-hoz tartozó, előbb említett ajánlások fogalmazzák a teendőket, úgy a Stocholmi program kapcsán is lenne hatásköre, illetékessége az önkormányzatoknak is... holott annak folytatása a Stocholmi program. Ha ez így van, ez nagy baj!

Az Európai polgárok által fontosnak tartott értékek érdekében került megfogalmazásra a Szabadság, biztonság, jog térségéhez tartozás programja - ugyebár. Számos ország remek modelljét csak irigyelhetem, legfőként pedig a helyi lakosság elégedettségéhez vezető Community Policing módszerét. Az Európa Tanács (nem Európai Tanács) helyi és regionális kongresszusán (CLEAR)2007-es kongresszusán a tagországoknak ajánlották a rendőrség modernizációját, hogy a lakosság bizalmát visszanyerje. Ez remek lehetőség lenne, hogy a la kosságnak is eljussanak azok az információk, amelyek eddig nem jutottak el, hiszen a lakossággal való kommunikáció az egyik legfőbb értéke. A Közösségek felé fordulás olyan ügy, amely egész nemzetünk részéről szükséges lenne, megtalálva a soros elnökséggel és számos európai értékekkel a lakosság megismertetését, hiszen országunk lakosságának szükségleteit, és elégedettségét nem méri senki, nem is cselekszik az elégedettség érdekében igazán. Pedig alapvető lenne, hiszen hogy is tudja polgárunk értékelni az Európai Uniós közösségi tagságot, ha a saját országában sem tesz senki az elégedettségéért, a törekvések, az értékes hírek el sem jutnak hozzá...Így viszont számára az EU közösség keserű malaszt marad...ezen változtatni szükséges.
Hogy hogyan? Én magam is keresem a módját, blog posztjaimon, irigyelve Anglia, Finnország, Francia-ország remek best példáit, bosszankodva a nemzeti tutyi-mutyiságon.
S amíg a kedvező változások nemzeti vonalon is be nem következik, álláspontom:

amelyek - ezzel már számos ország élt,

Az elnökségre való felkészüléshez nincs belelátásom, de tudom, sok országban nagy ünnepségek közepette kezdődik, mert ezt az adott ország büszkeségének tekintik a lakosság is, jelentős tömegeket utcára vonva ünneplésre.
Nálunk - azt gondolom, még az EU soros elnökség jelentősége, ideje is hiányos főként a lakosság körében, s ez rányomja a bélyegét.

Lakosságunk sok tekintetben elégedetlen, és felháborodott, elkeseredett - a pozitív kommunikáció ellenére is.
Irigykedve nézem, kutatom, olvasom más országok best példáit, amely a lakossági elégedettséghez vezetett.
Dühöngök tehetetlenségemben és töprengek a lehetséges sürgős korrekciókért, a szükséges változásokért.
Benne pedig elsősorban azért, hogy a mi lakosságunk is elégedett legyen, ahogy ez tud lenni a remek nemzeti modelljével a fent felsorolt 3 ország is. Finnországot kifejezetten irigylem, hiszen ott olyan programot alkottak, aminek révén néhány év alatt a lakosság elégedettségét 92%-osra növelték. Ez azért nem semmi!
Országunkban is itt lenne az ideje e változásoknak, de sürgősséggel. Ennek hiányában teret nyer az euroszkeptikusok köre, és folytatódik a rendetlenség, a polgári engedetlenség, gyűlöleletkeltés, és szitás, a lakóhelyi biztonság bizonytalansága, fittyet hányva az EU alapvető jogok Chartájában foglaltakban lévő lakóhelyi és magánéleti biztonság területére is.
Amíg csak halvány reményét sem látom a változásoknak addig bzony a véleményem:

kibogozom.blogter.hu/421399/elegem_van_a_tesze-toszasagbol

kibogozom.blogter.hu/archive


süti beállítások módosítása