A blogról

Néha komoly, máskor könnyedebb témájú írások az Európai Unió jelenéről és jövőjéről.

E-mail: euvonalas[kukac]gmail[pont]com

EUvonal

Nincs megjeleníthető elem

Európai Parlament

EU-kommunikáció = propaganda?

Dátum: 2009.07.30. 12:03 | Szerző: EUvonalas
Visszajelzések: 5 komment
Megosztás: Twitter | Facebook | iWiW
Címkék: kommunikáció eu és mi uniós mítoszok

Ismét sikerült leporolni azt az örökzöld témát, hogy az Európai Unió eurómilliókat költ propagandára, saját maga fényezésére. Hiába, a nyár már csak ilyen, az eurokraták nyaralnak, az uborkák újra görbülhetnek, kell valami hír... Az uniós kommunikációt kiveséző svéd kutatóintézet friss elemzésének időzítése nem csak ezért tökéletes: az EU Tanácsának soros elnöki posztját Svédország tölti be, így a svédországi események most sokkal nagyobb publicitást kapnak, mint máskor. Másfelől a jelenlegi kommunikációért propagandáért felelős európai biztost is – a mindig kiegyensúlyozott politikai kommunikációra törekvő – Svédország delegálhatta az Európai Bizottságba, Margot Wallström személyében. 

Az írás leginkább azt veti Brüsszel szemére, hogy százmilliós nagyságrendű összegekkel támogatja az Európa-párti televízióműsorokat és kutatóintézeteket, amelyek szerintük Brüsszelnek tetsző propaganda-célokat szolgálnak.

Az EU-s kommunikáció sokkal több egyfajta propagandánál. Én úgy látom, óriási erőfeszítéseket tesznek azért, hogy megpróbálják bevonni a polgárokat a különféle döntések előkészítésébe, illetve próbálják tájékoztatni a lakosságot mindenféle EU-s dologgal kapcsolatban. 

Talán pont ez a baj: egy néhány hete megjelent másik írás szerint az EU olyan kétségbeesetten igyekszik párbeszédet kialakítani a polgárokkal, hogy a gyakorlatban túl sok téma és kezdeményezés verseng egymással a reflektorfényért. 

A jelentés készítői szerintem tévesen értelmezik a propaganda fogalmát. Az EU ugyanis rendszerint olyan projekteket indít, ahol a kommunikáció kétirányú. Itt van például a D-terv keretében elindult Debate Europe nevű kezdeményezés, melynek célja az volt, hogy bárki elmondhassa a véleményét az EU jövőjéről. És az újabban hadrendbe állított Facebookot vagy Twittert sem tekinthetjük éppen az egyirányú kommunikáció eszközének.

A kommunikációra szánt összeg tényleg soknak tűnhet, ez 2008-ban például meghaladta a Coca-Cola éves marketing-kiadását. De azért ne felejtsük el: 27 tagországban 23 nyelven kommunikálni és tájékoztatni nem olcsó dolog, és ebben persze  nem csak a kiadványok, honlapok, sajtótájékoztatók és konferenciák vannak benne, de a képviseletek fenntartása a tagállamokban, vagy az ingyenes információt biztosító Europe Direct hálózat működtetése is.

Azt is felróják a jelentés készítői, hogy a közösségi forrásokból támogatott beruházásoknál / programoknál jól fel kell tüntetni, hogy az EU által finanszírozott projektekről van szó. Ez is régi vád, legutóbb az uniós pénzek hazai „szétosztóját”, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökséget vádolták hasonlóval a reklámfilmjei miatt. Pedig szerintem, ha valaki végigsétál Budapesten vagy más városban és látja, hogy mennyi fejlesztéshez kapunk EU-s támogatást, akkor propaganda helyett a lehetőséget kellene benne látni. Erre nyilván azért is szükség van – újabb EU-kommunikációs közhely - mert az EU nagyon kényelmes a nemzeti kormányoknak: a kellemetlenségeket rá lehet kenni Brüsszelre („az unió miatt kell ezt vagy azt csinálnunk”), a jó dolgokat meg szereti minden vezetés saját érdemeként feltüntetni.

Tény, hogy vannak jópáran, akik nem szeretik az EU-t. Hogy miért? Valószínűleg azért, mert nem ismerik. És az ismeretlentől való félelem termékeny táptalajt biztosít a sokszor alaptalan vádak számára. 

Az a legnagyobb probléma, hogy az ellenoldal állandóan ugyanazokat az egyszerűen megfoglalmazott - legtöbb esetben csak féligazságokon alapuló - érveit hajtogatja (elveszik a szabadságunkat, szétzilálják a gazdaságunkat, Európai Egyesült Államokat építenek stb.), amelyeknek a tájékozatlanság és az üzenetek egyszerűsége (vö. „Tagok legyünk vagy szabadok”) miatt sokan bedőlnek. Így ezekre a vádakra az Európa-párti kommunikációnak igenis reagálnia kell - és lehetőleg azonos „szinten”, hiszen pont azokat kell megszólítani, akik fogékonyak az ellenoldal egyszerű magyarázataira. (Aki pedig komolyabb elemzéseket szeretne, az is bőségesen találhat bármilyen témában az Európa-szerveren.)

Az Európai Bizottság kommunikációért felelős biztosa szerint a közvetlen cél nem az, hogy megszeretessék az emberekkel az EU-t. Az uniós kommunikációnak a célja, hogy megismertesse az emberekkel a szervezet működését. Így lehet megalapozott véleményt alkotni, tartalmas vitákat folytatni és a lehető legtöbb embert bevonni Európa jövőjének formálásába. Az EU-t ugyanis nem tőlünk függetlenül csinálják mások, hanem mi alakítjuk. Meg kellene végre érteni, hogy az EU mi vagyunk...

A bejegyzés trackback címe:

https://errolugatok.blog.hu/api/trackback/id/tr171277390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mesteri Margarita 2009.07.30. 13:38:04

Szerintem még bőven kevés így is ez a kommunikáció, reagálás a vádakra, és az egész "megismertetni az EU-t a lakossággal" projekt. Főleg a kampányidőszakon túl...

qwert012 2009.07.30. 14:02:04

Hüm. Igen, ha végig sétál vki, és látja, mennyi feljlesztés születt meg... Akkor itthon arra gondol, hogy mennyivel többet, jobban stb lehetett volna ugyanabból a pénzből. Szerintem nem csak kommunikálni kellene, hanem elmagyarázni az embereknek, hogy a befolyó támogatások nélkül hogy nézne ki országunk.

cirrocumulus 2009.07.30. 14:12:36

Nagyon nehéz szétválasztani az objektív tájékoztatást (amire mindenképpen szükség van) az önfényezéstől, az EU-nál van ebből is, abból is, hiszen a közösség önigazolásra vár, ehhez igyekszik inkább a pozitív dolgokat kommunikálni.

Ugyanakkor megvan ennek a kontrollja is, ami nem jó, arról is ugyanúgy lehet hallani, még az EU-tól is. Csak az elmúlt egy hónapban két ügyben is csúnyán elmarasztalta a Számvevőszék az EU-t: eca.europa.eu/portal/pls/portal/docs/1/2690311.PDF vagy www.euvonal.hu/index.php?op=hirek&id=5983

MOMO 2009.07.30. 14:21:20

A baj az, hogy sokszor hülyének nézik az embert és folyik a nyál egy-egy - akár értelmesre is sikeredhetett volna - uniós "ezt és ezt és ezt tettük" anyagból.

Mondjuk akkor itt jön a másik oldal: a tömeghez úgy kell szólni, hogy megértse....Tehát marad a propaganda és a "cirkusz" a népnek, néhány érdeklődő meg 342 kattintás után rátalál az igazi és jó anyagra az Europa portálon.

eju 2009.07.30. 15:01:31

A két kommunikációnak EGYÜTT(!), egymás mellett kell megférnie.

A komolyabb szakmai részről: értelmesebb, hatákonyabb EU szakmai viták, konferenciák kellenek és mellette kell, h legyen

EU cirkusz is: a sok roadshow-val, mert a legtöbb embert játékokkal (nyereményekkel) és a hasukkal lehet közelebb hozni az EU-hoz, egyáltalán olyan közel, h megálljon, leüljön, teli hassal ne gondolkozzon (ne ellenkezzen) és akkor be lehet adni - mert el van fáradva és álmos is - az EU témát is, h JÓ ez Neked - és rájön, h Télleg! vagy nem..


süti beállítások módosítása