Többször írtam már nektek itt a blogon olyan EU-s kezdeményezésekről, amikor valamilyen egységes telefonszámmal próbáltak segítséget nyújtani a polgároknak bizonyos kérdésekben. A foci EB alatt főként fogyasztóvédelmi célokat szolgált a 0080067891011-es szám és ma is EU szerte rendelkezésünkre áll a 112-es segélyszám, hogyha bajba kerülnénk.
Nagyjából egy évvel ezelőtt határozta el egy hasonló szolgáltatás kiépítését a
Bizottság, az eltűnt gyerekek felkutatásának elősegítésére. Az elképzelés szerint a tagállamok 116-tal kezdődő hatjegyű telefonszámokat működtetnének ebből a célból, a 116 000 az eltűnések bejelentésére szolgál, a segítséget kereső gyermekek pedig a 116 111-et tárcsázhatják.
A kezdeményezés semmiképpen nem haszontalan, azonban eddig a tagállami passzivitás áldozatának tűnik, hiszen a 116 000 esetében mindössze hét, a 116 111 esetében pedig tíz állam tett lépéseket a bevezetés érdekében, derül ki egy
most közzétett felmérésből.
Némi büszkeséggel mondhatjuk, hogy Magyarország eddig élen jár a kérdésben, mint Viviane Reding, a távközlésért felelős uniós biztos közölte: „Eddig Magyarország az egyetlen, ahol a 116-os szolgáltatások létrehozása és működtetése érdekében minden szükséges lépést megtettek. Ez a példa örvendetes, a többi 26 tagállamban viszont meg kellene kondítani a vészharangot.”
Igazán persze akkor lehetne hasznos ez a harmonizált szolgáltatás, hogyha mindenhol bevezetnék és megismertetnék a lakossággal, ahogy ez itthon többé-kevésbé már megvalósulni látszik, a
Kék Vonal gyermek és ifjúsági telefonszolgálat esetében.
A Bizottság épp ezért, csütörtökön arra szólította fel a tagállamokat, hogy gyorsítsák fel e szolgáltatások bevezetését.
Mialatt ezt majd ők megteszik, mi itthon talán a figyelemfelkeltésért, a meglévő lehetőség minél szélesebb körű megismertetéséért tehetünk többet. Ezt szolgálnám én is ezzel a szerény bejegyzéssel, aki gondolja csatlakozzon…