A blogról

Néha komoly, máskor könnyedebb témájú írások az Európai Unió jelenéről és jövőjéről.

E-mail: euvonalas[kukac]gmail[pont]com

EUvonal

  • Hibás feed URL.

Európai Parlament

Szlovák rendszám

Dátum: 2008.04.22. 15:21 | Szerző: EUvonalas
Visszajelzések: 5 komment
Megosztás: Twitter | Facebook | iWiW
Címkék: adó szlovák rendszám eu és a világ

Régi-új téma, ami újfent felbukkant különböző sajtóorgánumokban, hogy hogyan lehet EU-tagállamból behozott autók esetén a regisztrációs adót és a magyarországi forgalomba helyezés költségeit megspórolni, ha szlovák rendszámot használunk.
 
Mivel az EUvonalhoz is gyakran érkezik ezzel kapcsolatos kérdés, szeretném egy kicsit a téma hátterét megvilágítani, remélve hogy esetleg valakinek tudok ezzel segíteni.
 
Az alapoktól indulva, azt tudnunk kell, hogy amennyiben EU-tagállamból hoz be valaki autót, azt az egységes belső piac léte miatt vámmentesen, továbbá egyéb alakiságok (vámkezelés) nélkül teheti meg. Ez EU-csatlakozásunk egyik számunkra előnyös, de az állami bevételekre nézve igen hátrányos következménye volt, legalábbis az autók behozatala esetén.
 
Ezt pótolandó jelent meg a regisztrációs adó, ami a személygépkocsi műszaki tulajdonságaitól, a környezetvédelmi osztályba sorolásától, valamint első forgalomba állításának időpontjától függ, és minden Magyarországon először forgalomba helyezendő személygépkocsi, lakóautó és motorkerékpár után fizetni kell. Az alapösszeg az első forgalomba helyezéstől eltelt hónapok számától függően arányosan csökken. (Kis segítség a regadó kiszámításához itt.)
 
Az Európai Bíróság egyszer már el is marasztalta Magyarországot a regisztrációs adó miatt, mondván, hogy az eredeti magyar szabályozás ellentétes az EU jogával, mert magasabb összegben terheli a behozott használt személygépkocsikat, mint a Magyarországon már forgalomba lévő használt kocsikat. Az eset kapcsán mintegy nyolcmilliárd forint kártérítésre kötelezte a Bíróság a magyar államot.
 
Jelenleg a regisztrációs adóra vonatkozó tagállami szabályok teljesen eltérőek. Egyes tagországokban nincs ilyen adónem, máshol a regisztrációs adó elérheti a gépkocsi (adók nélküli) értékének 180 százalékát is. A regisztrációs adók rendszere a brüsszeli megítélése szerint az európai polgárokat sújtó kettős adóztatáshoz és az európai autóipar megosztottságához vezet, emellett az uniós belső piacot is torzítja, túl sok adminisztrációval jár, és adóelkerülésre ösztönöz. A Bizottság ezért kezdeményezte a gépjárművek regisztrációs adójának megszüntetését, amit azonban a tagállamok elvetettek.
 
Magyarországon idén április 1-től annyi változás történt, hogy új jogintézményként bevezetésre került egy ún. különleges hatósági adó-megállapítási eljárás, amely azt szolgálja, hogy erre vonatkozó indítvány esetén a tényleges értékcsökkentést is érvényesíteni lehessen, amennyiben az a törvényben rögzített avultatási skála szerinti mértéket meghaladja. Ez az eljárás a használt, de 20 évnél fiatalabb gépjárművek esetén alkalmazható. Amennyiben azonban a vámhatóság nem találja elavultabbnak a gépjárművet, mint a jogszabály, akkor a kérelmezőnek kell viselnie az eljárási díjat.
 
További költségként jelentkezik személygépkocsi behozatala esetén a forgalomba helyezés adminisztrációs költségei (eredetvizsgálat, rendszám stb.).
 
Külföldi rendszámú autó esetén a forgalomba helyezési kötelezettség attól függ, hogy az autó „üzemben tartójának” hol van a lakó-, vagy szokásos tartózkodási helye.
A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 23. § (6) bekezdése értelmében: „A belföldön üzemeltetni kívánt, külföldi rendszámmal ellátott jármű forgalomba helyezését a jármű belföldi üzemben tartója a tulajdonszerzést, illetőleg a jármű behozatalát követő legfeljebb 30 napon belül köteles kezdeményezni.” A törvény értelmében „a belföldi üzemben tartó: az az üzembentartó akinek (amelynek) lakó-, szokásos tartózkodási, illetve székhelye a Magyar Köztársaság területén van."
 
Ennek értelmében elmondható, hogy amennyiben a személygépkocsinak külföldi üzembentartója van, akkor nem kell a járművet Magyarországon forgalomba állítani.
 
Külföldi vagy külföldön szokásos tartózkodási hellyel rendelkező állampolgár tulajdonában lévő külföldi rendszámú autót Magyarországon kölcsönadási szerződés birtokában vezethet magyar állampolgár.
 

Összességben tehát elmondható, hogyha szlovák cégen keresztül tulajdonolunk autót, illetve ha saját nevünkön, de nyilatkozni tudunk arról, hogy szokásos tartózkodási helyünk Szlovákiában van (schengeni csatlakozásunk óta a határátlépést nem ellenőrzik, így csak szlovák lakcímre és tartózkodási engedélyre van szükség) akkor nem kell itthon forgalomba helyezni a személygépkocsit.

A bejegyzés trackback címe:

https://errolugatok.blog.hu/api/trackback/id/tr32437172

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tamás 1 2009.05.25. 16:46:26

Üdv Mindenkinek,

Mostantól még többen fognak Szlovákiában új autókat forgalomba helyezni, mivel az áfában is jelentős eltérés lesz 19% SK-ban, 25% Magyarországon. Ez kb. 200.000 - 300.000Ft különbség és hol van még a regadó...

Én is SK-ban regisztráltattam a magánautómat a lent említett cégnél. Csak ajánlani tudom őket, minden nagyon simán és jól intéztek el.

----------
WWW.EUROSLOVAKIA.EU - Szlovákrendszám magyar magánszemélyeknek és cégeknek a leggyorsabban és a legolcsóbban !!!

khaleeji 2009.10.02. 14:32:37

Magyarországon érdemes megvásárolni az autót ,majd azt Szlovákiában kell forgalomba helyezni.
Nálunk eleve kb 5%-al alacsonyabb az autók nettó ára, és itt általában adnak még 5-10% árengedményt ebből is. A szlovák kereskedők viszont szinte soha nem engednek az árból.
A szlovák rendszámnak nem csak az az előnye, hogy nincs regadó ,súlyadó(KW adó) és az áfa is csak 19 %, nem 25, hanem így az apeh sem nézi, hogy biből vettük, és az objektív felelősséget sem tudják érvényesíteni( hiába fotóznak le pl gyorshajtásért).Meghát nincs vagyonadó sem...

A cégeknél még sokkal nagyobb az előny, hiszen terepjárók, kombik áfája visszaigényelhető, ugyanúgy mint az üzemanyagé.

Sutty 2009.11.08. 14:17:46

mindez azt bizonyítja, hogy a magyar gazdaság a kizsákmányoló adórendszer miatt a csőd szélén dübörög, a szomszédok pedig aratják a babérokat.

Sutty 2009.11.08. 14:18:37

a tőlünk beszedett adókat (bármennyit is adhatunk nekik) pedig elszórják a bkv-n keresztül, karácsonyra, saját maguknak.